Met het ambitieuze project UPSKILL investeren we samen met POM West-Vlaanderen en VDAB in kwalitatieve en innovatieve opleidingsinfrastructuur in West-Vlaanderen. Hiermee zorgen we voor de noodzakelijke verhoging van de digitale vaardigheden van werknemers, werkzoekenden en bedrijven.
Door de toenemende digitalisering en automatisering veranderen de jobinhoud en de gevraagde competenties op de werkvloer in een sneltempo. Belangrijk is dat werknemers zich continu kunnen bijscholen om nieuwe vaardigheden aan te leren en hun digitale skills te verhogen. Een verzekerde instroom van nieuwe gekwalificeerde werknemers is voor bedrijven onontbeerlijk.
Het belang van levenslang leren wordt soms nog onderschat. Ook de bestaande opleidingsactoren zijn vaak onvoldoende uitgerust om tegemoet te komen aan de gevraagde digitale en technische skills. Hierdoor ontstaat er een mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. In combinatie met de arbeidsmarktkrapte ondervinden bedrijven hierdoor problemen om werknemers met het juiste profiel te vinden en de noodzakelijke innovaties op de werkvloer door te voeren. Die kennis van technologische innovaties is cruciaal voor duurzame groei en werkgelegenheid.
UPSKILL biedt een antwoord op deze uitdaging door een netwerk van opleidingsfaciliteiten in West-Vlaanderen uit te bouwen. Met deze modern uitgeruste opleidingsfaciliteiten willen we samen met POM West-Vlaanderen en VDAB West-Vlaanderen de competentiekloof dichten door volop de kaart van digitalisering en digitale toepassingen te trekken. Focus ligt op de opleiding voor de technische profielen in de West-Vlaamse speerpuntsectoren nieuwe materialen, blue energy, voeding, machinebouw & mechatronica en transport & logistiek.
Binnen het UPSKILL opleidingsproject concentreren cvo MIRAS & CVO SVG zich vooral op het aanbieden van de opleidingen elektromecanicien en onderhoudsmecanicien via de methodiek hybride leren.
Dit opleidingsproject beoogt verschillende facetten:
Meer info: POM West-Vlaanderen
Met het integreren van innovatieve leertechnologieën (ILT) kan er op een intuïtieve en interactieve manier geleerd worden, blijft de lerende langer betrokken (door het leren in een op ontdekking gebaseerde omgeving) en krijgt de lerende een beter begrip van de cursusinhoud. Ook zorgen we ervoor dat het ontwikkelde lesmateriaal nog meer aansluit bij de realiteit van het werkveld. Hierdoor maximaliseren we de inzetbaarheid van de vergunde woningcontroleur. Een absolute must in een context waarbij zowel de vraag vanuit het werkveld als de krapte op de arbeidsmarkt groot is.
Zeer concreet gaat het over het virtueel doorlopen van verschillende omgevingen (= woningen) waarbij cursisten inzoomen op zones om eventuele problemen vast te stellen. Problemen, vaststellingen … die vervolgens via een interactieve tool in een technisch verslag komen. Kortom: Leren door te doen.
In functie hiervan brengen experts woningen in beeld door middel van 360° technologie die vervolgens met bijhorende software verwerkt worden tot een VR-omgeving. Met behulp van een VR-bril en onze interne ELO (Elektronische leeromgeving) Canvas kunnen deze doorlopen worden.
oktober 2023 - oktober 2024
Trekker: cvo MIRAS
Sponser: Provincie West-Vlaanderen via projecten flankerend onderwijs
Partners:
Projectcode: 2023-1-EE01-KA220-VET-000151299
Periode: 1 februari 2024 - 31 januari 2026
Promotor project:
Pärnumaa Kutsehariduskeskus Estonia Pärnu (www.hariduskeskus.ee)
Partners in dit project:
Projectcode: 2023-1-BE02-KA210-ADU-000154024
Periode: 1 februari 2024 - 31 januari 2025
Promotor project:
MIRAS, België (Kortrijk) (www.miras.be)
Partners in dit project:
cvo MIRAS heeft groen licht gekregen om de komende vier jaar weer deel te nemen aan Erasmus-mobiliteiten. Dit betekent nieuwe kansen voor zowel lesgevers als cursisten om internationale ervaringen op te doen.
De Erasmus-accreditatie maakt internationale uitwisseling en samenwerking mogelijk. Onze recente goedkeuring toont aan dat we een sterk plan hebben voor kwalitatieve leermobiliteitsactiviteiten. Dit plan is opgesteld in samenwerking met cvo HIK. Dit met cvo HIK als officiële indiener.
We werkten een Erasmusplan uit rond volgende doelen:
Deze doelen zullen we nu verder met de teams aanpakken. Laten we deze kans grijpen om ons onderwijs en onze ervaringen te verrijken.
Op vrijdag 2 juni organiseerden we een netwerkmoment rond flexibiliteit in het volwassenenonderwijs. De deelnemers werden ‘versterkt en verrijkt’ met opgedane inzichten en de resultaten van 3 ESF-projecten waarbij de ontwikkeling van flexibel onderwijs centraal stond:
De presentaties van de workshops kan je hieronder raadplegen:
In de loop van de voorbije jaren stelden we m.b.t. onze zorgopleidingen enkele evoluties vast:
Elk van deze zaken versterken de nood aan een brede rekrutering en aan flexibele trajecten.
Met dit project maken we werk van geïntegreerde trajecten met werkplekleren binnen onze zorgopleidingen Zorgkundige en Kinderbegeleider.
September 2019 – juni 2021
We ontvingen 25.000 euro van de Provincie West-Vlaanderen om dit project te realiseren.
De pandemie, door Corona veroorzaakt, toont aan dat toeleiding van cursisten op afstand en opleiden onafhankelijk van tijd, plaats en groepsgrootte minstens relevant en eigenlijk noodzakelijk is geworden. Een dergelijk werken op maat van iedere individuele cursist is nu nog innovatief maar zou de norm moeten worden binnen het werkveld van levenslang en levensbreed leren.
Niet voor niks valt het schrijven van dit project in volle corona-tijd. Vele opleidingscentra ondervinden in deze tijd van thuiswerk, lockdown, quarantaine, … hoe moeilijk het is om kwetsbare doelgroepen te (blijven) bereiken waardoor de kloof tussen ‘geschoold’/sterk en ‘minder geschoold’/zwakker nog groter dreigt te worden.
Er is nood aan verkennend en voorbereidend onderzoek, ontwikkeling en uittesten van allerlei toeleidings- en opleidingsmethodes en -werkvormen op afstand.
Met dit project willen schetsen wat de ervaren moeilijkheden en mogelijke drempels zijn waar cursisten met een kwetsbare achtergrond op botsen. We gaan in gesprek met verschillende betrokken partijen en bundelen de drempels, noden alsook de aanbevelingen naar de toekomst toe in een eindrapport dat we delen met onze stakeholder.
September 2020 – juni 2021
We ontvingen 25.000 euro van de Provincie West-Vlaanderen om dit project te realiseren.
Kinderbegeleiders in opleiding komen in aanraking met heel wat regels en procedures rond veiligheid, hygiëne,… Kinderbegeleiders moeten hierbij verantwoorde keuzes leren maken. Dit vraagt om complexe vaardigheden en een innovatief leerproces waar VSimulation@ChildCareEducation met hun project aan tegemoet wil komen.
Het project omvat een slim online spel dat via actieve participatie en directe feedback het kritisch denken en reflectie binnen kinderzorgopleidingen wil stimuleren. Door de integratie van learning analytics heeft de leerkracht vervolgens een innovatieve tool in handen om via een dashboard het onderwijsleerproces van elke lerende op te volgen en slim vorm te geven.
Dit project wordt uitgevoerd door cvo MIRAS in samenwerking met Greygin BVBA- Playitsafe, RHIZO 4 en VBJK.
Bekijk onderstaand filmpje voor meer info:
In dit ESF-project ligt de focus op een opleidingstraject van Huishoudhulp tot Zorgkundige. We willen onderzoeken hoe we flexibele leertrajecten kunnen uitwerken voor laaggeschoolde medewerkers in ouderenzorg. We betrekken 5 opleidingen (Huishoudhulp dienstencheques en zorg, Logistiek assistent, Verzorgende en Zorgkundige) en werken een zalmtraject uit waarbij de opleiding Zorgkundige het ideaal eindpunt is van ieder opleidingstraject.
Binnen deze gefaseerde opbouw willen we via tussentijdse, meer haalbare tussencertificaten, de deelnemers succeservaringen meegeven die op de werkvloer reeds kunnen resulteren in een opwaardering van de functie en navenante verloning. Het behalen van het uiteindelijke eindpunt, nl. het afwerken van de opleiding Zorgkundige, willen we evenwel blijvend stimuleren.
Zorgkundige is immers zowel een kwalitatief als een kwantitatief knelpuntberoep. Bovendien is het beroep diploma-gedreven en onderworpen aan strikte regelgeving qua beroepsprofiel. We willen ons binnen het project toespitsen op organisaties binnen de Ouderenzorg.
Bedoeling is om een alternatief leertraject uit te werken dat we in verschillende zorginstellingen kunnen laten lopen. We hopen binnen die trajecten enerzijds de reeds aanwezige medewerkers in organisaties te bereiken die nu ingeschakeld worden in andere functies. In vele organisaties werkt momenteel ongekwalificeerd personeel als onderhoudsmedewerker, als logistiek assistent, als keukenpersoneel, via statuut van wijkwerker, artikel 60 … Deze mensen zijn vaak laaggeschoold, maar hebben een empathische ingesteldheid en het hart op de juiste plaats én beschikken over de cognitieve vaardigheden en praktische vaardigheden waardoor werkgevers hen de kans willen geven om door te groeien tot zorgkundige.
Anderzijds willen we ons richten op zij-instromers, die via functies in keuken, onderhoud of logistiek in de zorgorganisatie binnenkomen en via het volgen van het zalmtraject kunnen doorgroeien naar een andere functie. We denken hierbij aan mantelzorgers binnen laaggeschoolde tewerkstelling buiten de zorg, die vanuit de ervaringen als mantelzorger de stap naar werken in de zorg willen zetten.
Het project wordt gedragen door de centra voor volwassenenonderwijs CVO SVG en cvo MIRAS, beiden actief in West-Vlaanderen. Gedurende het eerste jaar van het project wordt het flexibel leertraject uitgewerkt. We toetsen de veronderstelde drempels bij alle betrokken partijen af en stemmen screening m.b.t. de kandidaten, aanpak, inhoud en opzet, middelen, enz. m.b.t. het traject hierop af. Tijdens het 2de projectjaar wordt het effectieve leertraject aangeboden en gaan we dus met concrete cursisten aan de slag. Op basis van de ervaringen van alle betrokkenen wordt voortdurend bijgestuurd.
Projectresultaten worden gedeeld op verschillende fora, via de de leden van de stuurgroep. Er zullen via de gepaste kanalen ook beleidsaanbevelingen worden gedaan. We zochten contacten met regionale zorginstellingen, onder andere Caritas West-Vlaanderen en Mintus, Zorgbedrijf Brugge ifv de uitrol van de proefprojecten. Daarnaast is er een partnerschap met werkgeversorganisaties, werknemersorganisaties, en organisaties mantelzorg.
Communicatie met partners en stakeholders binnen het project wordt voorzien gedurende het gehele project. Daartoe organiseren we ons enerzijds in een operationele werkgroep, anderzijds in een stuurgroep. waar regelmatig (tussentijdse) rapporten worden voorgelegd en die adviserend en als klankbord optreedt.
We willen binnen het opleidingsgebied lichaamszorg, de opleiding kapper-salonverantwoordelijke maximaal omvormen naar afstandsonderwijs in combinatie met contactonderwijs, waarbij het ontwikkelen van E-leren noodzakelijk is om zowel het afstandsonderwijs aan te bieden, als het contactonderwijs te ondersteunen. Zo willen we werkende laaggeschoolde volwassenen de kans bieden tegemoet te komen aan de noden van de arbeidsmarkt ondanks dat ze een grotere afstand hebben tot de arbeidsmarkt.
Wij geloven dat ook beroepsgerichte opleidingen, met een hoog aandeel kwetsbare cursisten, de stap naar E-leren kunnen zetten. Net om die kwetsbare cursisten die alleen via tijd- en plaats-onafhankelijk leren een certificaat/diploma kunnen halen. Wij willen als CVO vanuit maatschappelijk belang de kwetsbare cursist die ook vooruit wil in het leven, niet in de steek laten, maar juist via innovatie van ons onderwijs hem meer kansen tot participatie bieden en een kans tot toegang naar de arbeidsmarkt door te kiezen voor een knelpuntberoep.
Raadpleeg de eindrapportering
in samenwerking met
Gefinancierd door
Het project heeft tot doel een beter inzicht te krijgen in de mogelijkheden, randvoorwaarden en modaliteiten van duaal leren voor volwassenen. We focussen ons op de zorgopleidingen Verzorgende en Zorgkundige die binnen het volwassenenonderwijs worden aangeboden. We hebben de ambitie om de opgedane ervaringen, inzichten en ontwikkelde methodieken, … te verbreden en transfereren naar de andere (zorg)opleidingen in ons aanbod.
Binnen het project werken we enerzijds duale trajecten uit voor de opleidingen Verzorgende/Zorgkundige. We draaien proef met deze trajecten in de 3 betrokken CVO, in samenwerking met het werkveld. Dit is een co-creatief proces. Het vergt een grondig her-ontwerpen van de bestaande opleidingstrajecten en een goed doordenken wat de organisatorische en didactische implicaties zijn van het gedifferentieerd toeleiden, voorbereiden, begeleiden en evalueren van volwassen cursisten in duale leertrajecten.
Anderzijds willen we tijdens de duur van het project ook tijd maken voor visiebepaling en exploreren van noodzakelijke modaliteiten en essentiële randvoorwaarden om het duaal leren in de (zorg)opleidingen binnen het volwassenenonderwijs mogelijk én succesvol te maken.
De oproep past binnen prioriteit 2, preventief loopbaanbeleid (verbetering van de arbeidsmarktrelevantie van de onderwijs- en opleidingsstelsels) van het operationeel ESF-programma 2014-2020
We hebben een netoverschrijdende samenwerking tussen 3 centra voor volwassenenonderwijs, nl cvo Groeipunt Gent, cvo MIRAS en CVO SVG. Elk van deze CVO's heeft een jarenlange ervaring met het aanbieden van diverse zorgopleidingen (Kinderbegeleider, Logistiek assistent, Jeugd- en gehandicaptenzorg, Verzorgende, Zorgkundige, Huishoudhulp, …). De 3 CVO's hebben een werkingsgebied in Oost- en West-Vlaanderen en werken al lange tijd samen in diverse projecten.
Andere partners in het project zijn: Katholiek Onderwijs Vlaanderen – Team PIO, VIVO vzw, Diverscity en Zorggezind.
Dit project is mogelijk dankzij de financiële steun van ESF en het Vlaams Cofinancieringsfonds.
Raadpleeg de tussentijdse rapportering
Move Your Hands For Dementia (MYH4D) is een Europees Erasmus + project (2020-1-IT02-KA204-079434) waarin we met 8 verschillende Europese partners intensief samenwerken.
Gemeenschappelijke doelstelling
Via dit project delen we competenties, kennis, knowhow en vaardigheden over het omgaan met dementie met volwassenenopleiders, mensen met dementie, mantelzorgers en bij uitbreiding de hele samenleving. Met een open, laagdrempelig e-learningplatform willen we de levenskwaliteit van personen met dementie en hun mantelzorgers verhogen. Zo dragen we bij aan een meer inclusieve samenleving waarin zij zich gewaardeerd voelen en vrij van stigma kunnen leven.
MOOC ‘ Be Connected’
Vandaag stellen we de MOOC ‘Be Connected’ voor. Een MOOC staat voor een Massive Open Online Course. Deze gratis online cursus bestaat uit een introductie en 4 modules. We vertrekken vanuit een persoonsgerichte benadering. Elke module focust op een verschillend aspect. Module 1 laat u ervaringsgericht ontdekken wat dementie is. De tweede module handelt over preventie. Door aanpassingen in onze leefomgeving en levensstijl is het mogelijk om de incidentie van dementie te verkleinen. De derde module geeft inzichten en hulpmiddelen voor een succesvolle communicatie met personen met dementie. De focus ligt op luistervaardigheden, verbale en non-verbale communicatie in de thuissituatie en in het openbare leven. De laatste module geeft weer wat de belangrijkste eigenschappen van inclusieve, dementievriendelijke gemeenschappen zijn. Aan de hand van ‘Goede Praktijken’ (Good Practices) willen we zowel een inspiratiebron, als ook een bron van hoop aanbieden. Op het einde van elke module kan u via een aantal zelfbeoordelingstesten een certificaat behalen.
Met deze Mooc ‘Be Connected’ willen we bijdragen aan het delen van kennis en competenties. We hopen zo veerkracht en betrokkenheid voor de creatie van een meer inclusieve gemeenschap te bevorderen!
Meer info: https://myh4d.pixel-online.org
Erasmus-plus KA2 project ter bevordering van diversiteit en duurzaamheid in de 1-jarige opleiding Kok en Kelner.
Vijf partners werken samen binnen dit project, vanuit België zijn dit CVO SVG Spermalie, cvo MIRAS Hotelschool Ter Duinen en Katholiek Onderwijs Vlaanderen, voor Italië is dit ENAIP VENETO IMPRESA SOCIALE en voor Spanje is dit VALENCIA CULINARY CENTER S.L..
Het partnerschap wil op Europees niveau duurzaamheid en diversiteit in de opleidingen Kok en Kelner bevorderen en dit zowel in de beroepsgerichte opleidingen binnen secundair onderwijs als binnen volwassenenonderwijs.
De projectresultaten worden gedeeld via verschillende nationale en internationale evenementen, die in 2023 doorgaan.
Wil je op de hoogte blijven, volg ons op sociale media.
Volgens de Digital Economy and Society Index (DESI) 2020 beschikt 42% van de Europese burgers niet over digitale basisvaardigheden. Hoewel het aantal internetgebruikers tijdens de COVID-19-crisis is toegenomen, "gaat de ontwikkeling van digitale vaardigheden niet automatisch gepaard met een groter gebruik (thematische hoofdstukken van de DESI, 2020)". In het kader van de Skills Agenda beveelt het Upskilling Pathways-initiatief de invoering aan van "coherente voorzieningen om de digitale vaardigheden van de vele miljoenen laaggeschoolde of laaggekwalificeerde" burgers te verbeteren (On the Digital Education Action Plan, 2018).
Zich bewust van de bovenstaande context, en als antwoord op de dringende behoefte aan digitale bijscholing in de snel evoluerende technologische samenleving, is het ADVANCE-project (An innovative approach to reduce the Digital divide in Vocational Education and training) een initiatief dat werd gelanceerd om digitale bijscholingsinstrumenten te ontwikkelen en te implementeren om kwalitatieve en inclusieve opleidingen/onderwijs te leveren voor de meest ondervertegenwoordigden in onze samenleving. Het ADVANCE-partnerschap bestaat uit zes partners uit: de Republiek Noord-Macedonië, België (Katholiek Onderwijs Vlaanderen, MIRAS), Roemenië, Nederland en Schotland.
De organisaties zijn: een overheidsinstantie die onderwijskansen faciliteert; twee NGO's die zich richten op opleiding en onderwijs, een centrum voor volwassenenonderwijs en beroepsopleiding; een KMO die gespecialiseerd is in het vertalen van onderwijsproblemen en uitdagingen in technologische oplossingen; en een particuliere organisatie die verantwoordelijk is voor het ondersteunen van algemeen voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs en -opleiding.
Het ADVANCE-partnerschap stelt een interventie op Europees niveau voor om te voorkomen dat onze laaggeschoolde en/of laaggekwalificeerde burgers achterblijven in de digitale omgeving. Door toepassing van het Europees kader voor digitale competenties (DigComp) en het Europees kader voor de persoonlijke sociale competentie en de leercompetentie (LifeComp) zal het ADVANCE-project samenhangende leer-/opleidingsmiddelen ontwikkelen en leveren om de digitale competentie en de leercompetentie te verbeteren.
In het kader van dit project zullen we een toegankelijke leermodule ontwikkelen voor mensen die hun digitale competenties willen verbeteren. Het materiaal zal op nationaal niveau worden geleverd en worden aangepast voor gebruik in alle lidstaten, gericht op mensen met beperkte vaardigheden voor toegang tot hulpmiddelen, om hen toegang te geven tot leren en opleiding en hen te ondersteunen bij hun leerproces.
Meer informatie kan je vinden op de ADVANCE project website, en bij thekla.roose@miras.be of 0032 50 89 55 86.
The project has been funded with support of the European Commission. The European Commission support for the production (Erasmus+ programme of this publication does not constitute a KA2 Strategic Partnership endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.