Ontdek het antwoord op veelgestelde vragen binnen cvo MIRAS.
Alle info over (online) inschrijven vind je op deze pagina.
Je betaalt inschrijvingsgeld per lestijd van je opleiding. Hoeveel dat precies is, hangt af van de opleiding die je volgt. In sommige situaties betaal je minder, bijvoorbeeld als je recht hebt op een verminderd tarief. Lees meer info over het inschrijvingsgeld.
Opleidingsmateriaal zoals handboeken, kopieën, ingrediënten, werkmateriaal … zijn niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld.
De Vlaamse overheid heeft de inschrijvingsgelden gewijzigd voor opleidingen die starten vanaf 1 september 2025. In sommige gevallen zal je minder betalen dan vroeger, andere opleidingen worden duurder. De correcte tarieven (zoals die gekend zijn op 26 mei 2025) vind je op de opleidingspagina's. Lees meer.
Bij online inschrijvingen kan je betalen met Visa, Mastercard of je bankkaart. Je betaalt het volledige bedrag. Als je daarna opleidingscheques of een geldig attest indient op het secretariaat, betalen we je het juiste bedrag terug.
Op de secretariaten van onze locaties kan je betalen met cash, bancontact, Payconiq, Maestro-kaart of opleidingscheques.
Lukt het niet om dit bedrag in één keer te betalen? Kom langs naar ons secretariaat. We bekijken samen de mogelijkheden.
Dat kan. Een overzicht van alle mogelijke kortingen en premies vind je op deze overzichtspagina.
Als je opleiding in aanmerking komt voor opleidingscheques, vind je het ODB-nummer op je inschrijvingsfiche. Deze fiche kan je vinden op Mijn MIRAS.
Dan zijn er twee manieren om in te schrijven:
Je schrijft online in en je betaalt meteen. Na ontvangst van jouw betaling sturen we een factuur naar je werkgever. Je vraagt zelf om terugbetaling bij jouw werkgever.
Je komt naar het secretariaat om je in te schrijven. Dan moet je het cursusgeld niet zelf betalen. We sturen de factuur op naar jouw werkgever.
Ja, Dat kan. Je kan opleidingscheques aanvragen tot 3 maanden na de startdatum van de opleiding.
Bestel je opleidingscheques via het WSE-loket. Je ontvangt de opleidingscheques via mail.
Stuur deze mail meteen door naar opleidingscheques@miras.be (voor datum ‘door aanvrager te gebruiken tot’). Heb je al betaald? Stuur dan ook je rekeningnummer door.
cvo MIRAS betaalt je het bedrag van de opleidingscheques terug.
Wil je inschrijven met een attest, bijvoorbeeld omdat je recht hebt op een vrijstelling?
Schrijf je dan eerst in voor de opleiding.
Betaal het volledige bedrag.
Zodra wij het attest ontvangen, storten wij (een deel) van het inschrijvingsgeld terug. Bezorg je attest zo snel mogelijk, uiterlijk binnen een week na je inschrijving.
Voor sommige opleidingen is voorkennis vereist. Dit staat aangegeven bij de cursusinformatie. Je kunt een vrijstellingsproef afleggen als je denkt dat je de vereiste kennis al bezit. Contacteer de opleidingsverantwoordelijke via het contactformulier op de pagina.
Ja, als je al relevante ervaring hebt (EVC) of eerder kwalificaties hebt behaald (EVK), kun je een vrijstelling aanvragen. Dit kan je studieduur verkorten. Raadpleeg het centrumreglement voor meer info.
De openingsuren van de secretariaten van onze verschillende campussen vind je op onze contactpagina.
Volg je een cursus? De lesdata vind je onder de knop ‘lesdata’ onderaan de cursuspagina.
Volg je een trajectopleiding? Dan stippelt de trajectbegeleider een traject met je uit. Op de opleidingspagina kan je wel enkele modeltrajecten vinden.
Na inschrijving kan je jouw kalender raadplegen via Mijn MIRAS.
Een @home-cursus volg je helemaal van thuis uit. Op je eigen tempo, met online ondersteuning van je leerkracht. Je herkent deze cursussen aan de aanduiding ‘@home’ op het einde van de cursusnaam.
Meld je afwezigheid bij het secretariaat.
Ben je afwezig om medische redenen?
Bezorg dan een ziektebriefje wanneer je terug naar de les komt.
Duurt je afwezigheid langer dan tien opeenvolgende lesdagen? Bezorg het attest dan aan het secretariaat.
Bij afwezigheid van een leerkracht word je zo snel mogelijk op de hoogte gebracht via sms of e-mail.
Onder de rubriek ‘Mijn Documenten’ op Mijn MIRAS kan je jouw rapport(en) zien en downloaden.
Een opleiding bestaat uit meerdere modules. Voor elke module die je succesvol beëindigt, wordt een deelcertificaat toegekend. Dat deelcertificaat is een bewijs dat je geslaagd bent voor een module. Slaag je voor alle modules van een opleiding? Dan behaal je een certificaat, erkend door de Vlaamse overheid.
Heb je nog geen diploma secundair onderwijs? Volg dan Aanvullende Algemene Vorming in combinatie met een diplomagerichte opleiding. Na het beëindigen van beide opleidingen, behaal je het diploma secundair onderwijs, erkend door het Departement Onderwijs en Vorming.
Heb je al een diploma secundair onderwijs? Als je slaagt voor een diplomagerichte opleiding, behaal je een certificaat dat in combinatie met je oorspronkelijke diploma tot een extra diploma secundair onderwijs leidt.
Meer informatie over inloggen op onze verschillende systemen vind je terug op onze website.
Bij cvo MIRAS willen we je versterken en verrijken, ook op digitaal vlak. Dit betekent dat er kan gevraagd worden om je laptop mee te brengen naar de campus in functie van taken, opdrachten, evaluatie …
Volg je een opleiding met (een deel) afstandsonderwijs, dan heb je ook een laptop nodig om de lessen te volgen. Een smartphone of tablet is niet altijd geschikt hiervoor.
Betekent dit dat je voor elke cursus een eigen toestel moet meebrengen? Neen. Als je een eigen toestel nodig hebt voor je opleiding, vermelden we dit op de opleidingspagina op onze website.
Ben je jonger dan 25 jaar en nog ten laste van één van je ouders, dan kunnen je ouders onder bepaalde voorwaarden nog genieten van het Groeipakket.
Eén van de voorwaarden is dat je per maand gemiddeld 17 uren per week les volgt/praktijk doet.
Laat het formulier “P7”invullen op het onthaal. Je vindt dit formulier op de website van FONS.
Je kan steeds bij je leerkracht terecht. Ook de trajectbegeleiders van je opleiding staan klaar om je de nodige begeleiding en ondersteuning te bieden.
Heb je hulp nodig bij het plannen of studeren? Heb je extra steun nodig om ons elektronisch leerplatform te gebruiken? Heb je het moeilijk? Nood aan een babbel? Je bent welkom in ons open leer- en begeleidingscentrum.
Met een probleem kan je steeds bij je leerkrachten of een administratieve medewerker terecht. Voor problemen met de opleiding en voor klachten over evaluaties, kan je je richten tot de ombudsdienst: ombudsdienst@miras.be. De ombudsdienst zal voor jou nagaan hoe er met het probleem kan worden omgegaan.
Last cvo MIRAS een cursus af? Kan je onmogelijk de cursus op een ander tijdstip volgen? Dan betalen we het cursusgeld helemaal terug. We verwittigen je telefonisch of via mail.
Wil je de cursus stopzetten? Stuur ons een brief of e-mail dat je de cursus niet meer wil volgen of niet langer kunt volgen door overmacht. Schrijf of mail naar cvo MIRAS, Nelson Mandelaplein 1, 8500 Kortrijk (info@miras.be).
Bij annulering ten minste twee weken vóór de start krijg je het volledige inschrijvingsgeld terug.
Annuleer je tussen twee weken voor de start en de eigenlijke startdatum, dan wordt 85% van het inschrijvingsgeld terugbetaald.
Annuleer je na de start, dan krijg je alleen bij overmacht (zoals ziekte of werk) een deel van het inschrijvingsgeld terug. Je legt dan een attest voor als bewijs.
Heb je nog vragen? In ons centrumreglement vind je meer informatie over ons centrum.